Τό σκάφος και η κιβωτός τής Ορθόδοξης Εκκλησίας ,
κλυδωνιζόμενον, βυθιζόμενον, αλλ΄ού καταποντιζόμενον !
Ορθόδοξο ΒΗΜΑ…
VIDEO
24ωρη προσευχή για την ανάρρωση του Γέροντα Εφραίμ Βατοπαιδινού…
«Προσευχὴ δὲ ἦν ἐκτενὴς γινομένη ὑπὸ τῆς ἐκκλησίας πρὸς τὸν Θεὸν ὑπὲρ αὐτοῦ»
(Πράξεις Αποστόλων-- 12,5).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Η ἐπιφοίτησι τοῦ Αγίου Πνεύματος ποὺ τίς μέρες αυτές ἑορτάζουμε δὲν ἔγινε, ἀγαπητοί μου, μυστικά. Ἔγινε αἰσθητὴ σ᾽ ὅλη τὴν Ἰερουσαλὴμ μὲ τὴ βιαία πνοή, μὲ τὸν ἦχο ποὺ ἀκούστηκε, μὲ τὶς πύρινες γλῶσσες ποὺ κάθησαν πάνω στὸν καθένα μέσα στὸ ὑπερῷο. Ἔγινε ἀκόμη αἰσθητὴ μὲ θαύματα, ποὺ ἄρχισαν ἀμέσως νὰ γίνονται.
Πρῶτο θαῦμα ἡ γλωσσομάθεια !
«Ἤρξαντο λαλεῖν ἑτέραις γλώσσαις καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι» (Πράξ. 2,4). Ὅσοι μαθαίνουν ξένη γλῶσσα, ξοδεύουν χρήματα, ἀφιερώνουν κόπο, χρόνο, κλπ.
Οἱ
Απόστολοι όμως ἔμαθαν ὅλες αυτές τὶς ξένες γλῶσσες, πολύ χρήσιμες για
την διάδοση του Ευαγγελίου, χωρὶς κόπο μέσα σὲ μιὰ στιγμή. Ἔβλεπες
αὐτοὺς τοὺς ψαρᾶδες, ποὺ δὲν πῆγαν σὲ σχολειὰ καὶ ἰνστιτοῦτα, νὰ
κηρύττουν σ᾽ ὅλες τὶς γλῶσσες καὶ διαλέκτους «τὰ μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ»
(ἔ.ἀ. 2,11). Ποῦ βρῆκαν όμως αὐτὴ τὴ γλωσσομάθεια, θα αναρωτηθεί
κανείς; Δέν την βρήκαν μόνοι τους αλλά τήν έστειλε ο Θεάνθρωπος Ιησούς
Χριστός καί ήταν ένα από τα πολλά χαρίσματα τοῦ Αγίου Πνεύματος !
Δὲν εἶνε κακὸ ἡ ἐκμάθηση ξένων γλωσσῶν, ἀλλ᾽ όμως οὔτε καὶ κάτι σπουδαῖο...
Ο αείμνηστος Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης συζητώντας μετά από κάποια συγκέντρωση...
Τὸ σπουδαῖο εἶνε ἄλλο.
Κι ἂν μάθω ὅλες τὶς γλῶσσες, λέει ὁ Απόστολος, ὄχι μόνο τῶν ἀνθρώπων μὰ καὶ τῶν Αγγέλων, δὲν ἔχω ὅμως τὴν ἀγάπη, εἶμαι «χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον» (Α΄ Κορ. 13,1). Ἡ ἀγάπη τῆς Καινῆς Διαθήκης, αὐτὴ εἶνε ἡ Διεθνὴς γλῶσσα ποὺ ὅπου ἐπικρατεῖ ἑνώνει τοὺς ἀνθρώπους.
Γι᾽ αὐτὸ οἱ Απόστολοι ἀσκοῦσαν τήν αγάπη μὲ ζῆλο καὶ ἀγῶνα, τὸ δὲ Άγιο Πνεῦμα τοὺς χάριζε καὶ τὴ γλωσσομάθεια γιὰ νὰ κηρύττουν στα ξένα έθνη...
+++++++++++++++++
Ἄλλο εἶδος θαυμάτων εἶνε οί θεραπεῖες.
Ἀπὸ τὶς τόσες περιπτώσεις ὑπενθυμίζω μία μόνο. Ἕνα ἀπόγευμα μετὰ τὴν Πεντηκοστὴ δύο ἀπόστολοι, ὁ Πέτρος κι ὁ Ἰωάννης, ἀνέβαιναν στὸ ναὸ γιὰ προσευχή. Στὴν εἴσοδο καθόταν ἕνας ἄντρας 40 χρονῶν, κουτσὸς ἐκ γενετῆς. Τοὺς ζήτησε βοήθεια.
Τὸν βλέπει ὁ Πέτρος καὶ τοῦ λέει· Κοίταξέ μας. Αὐτὸς τοὺς κοίταζε στὰ χέρια νὰ ιδῇ τί θὰ τοῦ δώσουν.
Ὁ Πέτρος τοῦ λέει· «Ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι»· λεφτὰ ἐγὼ δὲν ἔχω· «ὃ δὲ ἔχω τοῦτό σοι δίδωμι», αὐτὸ ποὺ ἔχω σοῦ δίνω· «ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου ἔγειρε καὶ περιπάτει». Τὸν πιάνει ἀπ᾽ τὸ χέρι, τὸν σηκώνει, κι ἀμέσως «ἐστερεώθησαν αὐτοῦ αἱ βάσεις καὶ τὰ σφυρά», «ἔδεσαν» τὰ πέλματα καὶ οἱ ἀστράγαλοί του (Πράξ. 3,6-7). Πήδηξ᾽ ἐπάνω, στάθηκε ὄρθιος, ἄρχισε νὰ περπατάῃ, καὶ μπῆκε μαζί τους στὸ ναὸ δοξάζοντας τὸ Θεό.
Τὸν εἶδε ὅλος ὁ λαὸς θεραπευμένο. Νά ἕνα ἀπὸ τὰ πρῶτα θαύματα τοῦ Αγίου Πνεύματος.
«Ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι».
Αὐτὸς εἶνε ὁ κλῆρος ὅσων τάχθηκαν νὰ ποιμάνουν τὸ λαό μας, νὰ ζήσουν ἀνάργυροι καὶ ἀκτήμονες, μιμηταὶ τοῦ Ναζωραίου.
Τίποτα δὲν σκανδαλίζει τόσο τούς ανθρώπους σήμερα ὅσο ἡ φιλαργυρία τῶν κληρικῶν, καὶ μάλιστα τῶν ἀγάμων ποὺ δὲν ἔχουν καὶ πολλὲς ὑποχρεώσεις. Ἔγινα καλόγερος; τελείωσε, δὲν ὑπάρχουν γιὰ μένα συγγενεῖς, ὑπάρχει μόνο ἡ μεγάλη οἰκογένεια τοῦ πνεύματος.
Δὲν ἔγινα ἱερομόναχος γιὰ νὰ μὲ φορτωθοῦν τ᾽ ἀδέρφια καὶ τ᾽ ἀνήψια μου, ἔγινα γιὰ νὰ ὑπηρετήσω αὐτὸ τὸ λαό.
«Ἀργύριον καὶ χρυσίον οὐχ ὑπάρχει μοι». Τὸ χωρίο αὐτὸ εἶνε ἔλεγχος καὶ τῆς ὑλοφροσύνης τοῦ παπισμοῦ. Οἱ μεγαλύτερες τράπεζες τῆς Ἰταλίας καὶ τῆς Γαλλίας εἶνε παπικές. Κάποτε ἕνας σοφὸς ἐπισκέφθηκε τὸ Βατικανό. Ὁ πάπας, ἀφοῦ τὸν ξενάγησε στοὺς θησαυρούς του, λέει μὲ καύχησι·
–Αὐτὰ δὲν πιστεύω νὰ τὰ εἶχε ὁ Πέτρος (ἐννοώντας ὅτι αὐτὸς ἔγινε ἀνώτερος).
Καὶ ὁ σοφὸς ἀπαντᾷ·
–Αὐτὸ εἶνε ἀλήθεια, ἁγιώτατε, ὁ καημένος ὁ Πέτρος δὲν εἶχε τέτοια πλούτη· ἀλλ᾽ ἐπιτρέψτε μου νὰ σάς ρωτήσω κάτι ακόμη:
Άν σᾶς φέρω ἕνα κουτσό, εσεῖς μπορεῖτε, νὰ τοῦ πῆτε «Ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου ἔγειρε καὶ περιπάτει»; ( Κόκκαλο ο Πάπας )
Ἐ, λοιπόν, εφ᾿ ὅσον δὲν μπορεῖτε, δὲν ἔχετε Πνεῦμα Άγιο, καί επομένως τὰ πλούτη εἶνε ἄχρηστα…
* * *
Ὅτι τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο ἦρθε τότε στοὺς ἀποστόλους εἶνε φανερό, δὲν ὑπάρχει περί αυτού ἀμφιβολία. Θὰ ρωτήσετε ὅμως· Τώρα ὑπάρχει Πνεύμα Άγιο ;
Ἐὰν ποῦμε, ἀγαπητοί μου, ὅτι δὲν ὑπάρχει, θὰ εἶνε βλασφημία ἀσυγχώρητη (βλ. Μᾶρκ. 3,28-29. Λουκ. 12,10). Καὶ στὴ μοιχαλίδα καὶ ἀποστάτιδα γενεά μας ὑπάρχει Πνεῦμα ἅγιο. Ἂν δὲν ὑπῆρχε, δὲν θὰ ὑπῆρχε καί Ἐκκλησία. Αὐτό εἶνε ἡ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας! Καὶ τοῦτο φαίνεται στὰ ἱερὰ μυστήρια.
Στὸ βάπτισμα καὶ τὸ χρῖσμα. Τὴν ὥρα ποὺ ὁ ἱερεὺς ἐπικαλεῖται τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο, τὸ κοινὸ νερὸ ἁγιάζεται ἀοράτως καὶ ἀποκτᾷ «τὴν καθαρτικὴν τῆς ὑπερουσίου Τριάδος ἐνέργειαν» (ἀκολ. Βαπτ., συναπτή). Ὁ βαπτιζόμενος καθαρίζεται ἀπὸ κάθε ἁμαρτία· ἀπὸ παιδὶ ἑνὸς ἁμαρτωλοῦ θνητοῦ, παιδὶ τῆς νύχτας καὶ τῆς ἡδονῆς, βγαίνει «υἱὸς φωτὸς καὶ ἡμέρας» (Α΄ Θεσ. 5,5), πρίγκιπας τ᾽ οὐρανοῦ, υἱὸς καὶ θυγατέρα Χριστοῦ. Τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο τὸν προικίζει μὲ τὰ θεῖα χαρίσματα.
Στὴ μετάνοια. Μετὰ τὸ βάπτισμα πάλι δυστυχῶς ἁμαρτάνουμε. Ἀλλ᾽ ὑπάρχει τὸ μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως. Ὅσα ἁμαρτήματα κι ἂν ἔκανες, λίγα εἶνε ἐμπρὸς στὸ «πέλαγος τοῦ ἐλέους τοῦ Κυρίου»· ἐκεῖ «ἀπόρριψον τὴν ἀπόγνωσίν σου» (3η εὐχὴ Πεντηκ.). Ὁ πνευματικὸς εἶνε ἄγγελος μὲ οὐράνια ἐξουσία, τοποτηρητὴς τοῦ Χριστοῦ. Τὴν ὥρα ἐκείνη, ποὺ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο σὲ ἐμπνέει νὰ κράζῃς «Ἀββᾶ ὁ πατήρ» (῾Ρωμ. 8,15. Γαλ. 4,6), ἔρχεται μὲ θεῖο σπόγγο καὶ σβήνει ἀπὸ τὸ μαυροπίνακα τῆς ψυχῆς σου ὅλα τὰ ἁμαρτήματα, κι ἀκοῦς τὴ φωνή του νὰ σοῦ λέῃ· «Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Ματθ. 9,2).
Στὸ εὐχέλαιο. Καὶ ποῦ δὲν ἐνεργεῖ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο! Ὅταν ὁ Χριστιανὸς ἀσθενῇ, δίπλα ἐκεῖ στὴν κλίνη τῆς ὀδύνης του, ἁγιάζεται τὸ λάδι καὶ μὲ τὴ χρῖσι ἡ θεία χάρις συγχωρεῖ ἁμαρτήματα, θεραπεύει νοσήματα, θαυματουργεῖ.
Στὸ γάμο. Ἑτοιμάζεσαι νὰ παντρευτῇς; Μὴν ἀφεθῇς στὴν κυριαρχία τῆς σαρκός· δεῖξε πὼς πιστεύεις ὅτι «τὸ μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, …εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν ἐκκλησίαν» (Ἐφ. 5,32). Νὰ προηγηθῇ ἑτοιμασία, κατάρτισις, ἐξομολόγησις. Τὸ μυστήριο νὰ τελεσθῇ χωρὶς ματαιοδοξία καὶ θεομπαιξία, μὲ συναίσθησι καὶ προσευχή· μπαίνεις σὲ μεγάλο ὠκεανό. Τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο εὐλογεῖ τὸ ὀρθόδοξο ζεῦγος μὲ μοναδικὲς εὐχές· «Εὐλόγησον αὐτούς, Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὡς εὐλόγησας τὸν Ἀβραὰμ καὶ τὴν Σάρραν, …τὸν Ἰσαὰκ καὶ τὴν ῾Ρεβέκκαν… Καὶ ἔλθοι ἐπ᾽ αὐτοὺς ἡ χαρὰ ἐκείνη, ἣν ἔσχεν ἡ μακαρία Ἑλένη ὅτε εὗρε τὸν τίμιον σταυρόν» (Εὐχολ., ἀκολ. Γάμ., εὐχὴ β΄), «Ἀξίωσον αὐτοὺς ἰδεῖν τέκνα τέκνων» (ἔ.ἀ. εὐχὴ α΄), νὰ εὐφρανθοῦν «ἐν ὁράσει υἱῶν καὶ θυγατέρων» (ἔ.ἀ. συναπτή).
Στὴν ἱερωσύνη. Ὑπάρχει καὶ ἕνας ἀνώτερος γάμος, ὅταν κάποιος νυμφεύεται ὄχι μιὰ γυναῖκα ἀλλὰ τὴν Ὀρθοδοξία μας, ὅπως τὴν εἶδε ὁ Ἰωάννης στὴν Ἀποκάλυψι (βλ. 12,1). Ὑπάρχουν καὶ σήμερα τέτοια παιδιά, ποὺ θέλουν ν᾽ ἀφιερωθοῦν στὴν Ἐκκλησία ὡς κληρικοί, καὶ εὔχομαι τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο νὰ τοὺς ἀξιώσῃ ν᾿ ἀκούσουν τὸ δικό τους «Ἠσαΐα, χόρευε…» καὶ ν᾿ ἀγωνιστοῦν γιὰ τὴ δόξα τοῦ Ἐσταυρωμένου. Τέλος
Στὴ Θεία Εὐχαριστία.
Ἐδῶ κατ᾽ ἐξοχὴν παρίσταται τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο καὶ κάνει τὴν ἁγία
τράπεζα μυστικὸ δεῖπνο καὶ φρικτὸ Γολγοθᾶ. Τὴν ἱερὰ ἐκείνη στιγμή, ὅταν ὁ
ἱερεὺς λέει «Κατάπεμψον τὸ Πνεῦμά σου τὸ ἅγιον ἐφ᾽ ἡμᾶς καὶ ἐπὶ τὰ
προκείμενα δῶρα ταῦτα. Καὶ ποίησον…» (θ. Λειτ.), τότε τὸ ψωμὶ γίνεται
σῶμα καὶ τὸ κρασὶ αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας.
Νά
λοιπὸν πῶς τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο, «ὅλον συγκροτεῖ τὸν θεσμὸν τῆς
Ἐκκλησίας» (Σάβ. στιχ. ἑσπ. Πεντ.), ὅπως ψάλλει ὡραῖα ἡ ὑμνολογία μας.
* * *
Πνεῦμα ἅγιο λοιπόν, ἀγαπητοί μου, ὑπάρχει πάντοτε στὴν Ἐκκλησία. Ἀλλ᾽ ὑπάρχει ἆραγε τώρα καὶ στὸν καθένα μας προσωπικῶς;
Ἡ Αγία Γραφὴ διαιρεῖ τοὺς ἀνθρώπους σὲ «ψυχικούς», τῶν πέντε αἰσθήσεων, καὶ «πνευματικούς», αὐτοὺς ποὺ δέχονται τὴ χάρι τοῦ ἁγίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. 2,14-15. Ἰούδ. 19). Οἱ πνευματικοὶ εἶνε σπάνιοι· οἱ πολλοὶ «ὡμοιώθησαν τοῖς κτήνεσι» (Ψαλμ. 48,13,21). Ἄνθρωπος χωρὶς Πνεῦμα δὲ λέγεται ἄνθρωπος.
Ὁ προφήτης λέει· Πῆγα, ἔψαξα ὅλη τὴν πόλι «καὶ οὐκ ἦν ἄνθρωπος», δὲ βρῆκα ἄνθρωπο (Ἠσ. 50,2). Καὶ ὁ Χρυσόστομος ἐξηγεῖ· Δὲν ὑπάρχει αὐτὶ ν᾿ ἀκούσῃ λόγο Θεοῦ, δὲν ὑπάρχει πνευματικότης. Δὲν εἴμαστε οὐρανόφρονες· ἀνθρωπάρια εἴμαστε, κτήνη, «ἵπποι θηλυμανεῖς» (Ἰερ. 5,8), κῦνες καὶ χοῖροι, «σάρκες» (Γέν. 6,3).
Νὰ
κάνουμε τὴν ψυχή μας δεκτικὴ τοῦ ἁγίου Πνεύματος. Ὁ Μ. Βασίλειος λέει,
ὅτι τὸ ἅγιο Πνεῦμα ἑλκύεται ἀπὸ τὶς δεκτικὲς ψυχὲς ὅπως ἡ μέλισσα ἀπὸ
τὰ ἄνθη. Γι᾽ αὐτὸ τὴν Πεντηκοστὴ ποῦ πῆγε· μόνο στὸ ὑπερῷο τῶν μαθητῶν.
Ἂς
ἐξετάσουμε τὸν ἑαυτό μας, ἂς ζυγίσουμε τὴν πνευματικότητά μας. Κι ἂν ἡ
πλάστιγγα δείξῃ, «μετρήθηκες, ζυγίστηκες, καὶ βρέθηκες λειψός» (Δαν.
5,25-28), ἂς προσευχηθοῦμε κι ἂς ποῦμε·
Πνεῦμα ἅγιο, ἔλα πάλι σὰν αὔρα, σὰν ἀνεμοστρόβιλος, σὰν ἦχος, σὰν φωτιά.
Φώτισε ἄρχοντας, δικαστάς, δασκάλους καὶ καθηγητάς, τὰ παιδιά, τὸ στρατό, ὅλο τὸ λαό μας. Ἕλα στὴν Ἐκκλησία, στὴν κοινωνία μας· στὰ παλάτια, στὰ σπίτια, παντοῦ. Ἔλα νὰ κάνῃς τὴν πατρίδα μας τόπο ὅπου ὅλοι σὰν μιὰ πνευματικὴ κιθάρα θὰ ψάλλουμε «Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος σαβαώθ, πλήρης πᾶσα ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ» (Ἠσ. 6,3)· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου